Dat meldde de Zweedse zakenkrant Dagens Industri op gezag van woordvoerder Zamier Ahmed van Brightwell. De investeerder zou van plan zijn geweest Saab zo veel mogelijk in originele staat terug te brengen en met enkele duizenden werknemers over twee jaar 200.000 voertuigen te produceren.

Hoeveel Brightwell op tafel wilde leggen voor Saab, is niet bekendgemaakt. General Motors is eigenaar van de technologie van de huidige Saab-auto’s. Zonder GM’s toestemming kunnen overnamekandidaten de Saab-knowhow (licenties) niet gebruiken om snel door te starten met de autoproductie.

Biedingen

Saabs curatoren Anne-Marie Pouteaux en Hans Bergqvist zeiden dinsdag dat er nog altijd ,,een aantal” biedingen op tafel ligt. Hoeveel precies en om welke bedragen het gaat, wilden ze niet kwijt. Maar geen van de biedingen zou in de buurt komen van de schuldenlast van Saab, die meer dan 150 miljoen euro bedraagt.

,,Wel zijn de biedingen goed onderbouwd, goed doordacht en interessant om nader te bekijken”, aldus curator Bergqvist.

De komende week praten Saabs voogden verder met de serieuze kandidaten ,,uit het buitenland, maar ook uit Zweden''. Het Chinese Youngman en het van oorsprong Zweedse personenwagenmerk Volvo hebben bieding respectievelijk interesse bevestigd. Volvo is sinds het voorjaar 2010 in handen van het Chinese Geely.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl